محل تبلیغات شما

به هوشی که یک ماشین در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد، گفته می‌شود. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سیستم‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

نقش هوش مصنوعی در دارورسانی
کاربرد هوش مصنوعی به منظور تحول پژوهش‌های کشف دارو ایده‌ای جدید است. استفاده از دستگاههایی که قادر به یادگیری شیمی و زیست‌شناسی از روی انبوهی از داده‌های آزمایشگاهی‌اند. این دستگاه‌ها می‌توانند جهت انتخاب داروهای مناسب، پیش‌بینی دقیق ویژگی‌ها و ریسک سمیت احتمالی این داروها به کار برده شوند.

هوش مصنوعی در صورت استفاده، به طور چشمگیری قادر خواهد بود شکست های متعدد در کارآزمایی‌های بالینی را به حداقل رسانده، در بودجه و زمان اختصاص داده شده برای تحقیق و توسعه صرفه‌جویی کرده و مهم تر از همه، زندگی بیماران را حفظ نماید.

یک مدل معروف برای برون‌سپاری تحقیق و توسعه، همکاری میان آن دسته از شرکت‌های داروسازی است که داده‌ها و دانش پژوهشی خاصی را ارائه می‌دهند که به همراه استارتاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جهت کشف دارو، مدل‌هایی را با تسلط بر این دانش می‌سازند. درصورتی که هرگونه داروی موفقی از این نوع همکاری‌ها حاصل شود، شرکت های داروسازی، بر اساس شرایط توافق‌نامه، مالک آن شده و یا به آن مجوز می‌دهند.

این مدل تجاری با همه‌ی نقاط قوتی که دارد؛ انعطاف‌پذیری، مقرون به صرفه بودن و دسترسی سریع به متخصصین خارجی اما با کاستی‌هایی نیز همراه است. یکی از این نقاط ضعف، نیاز به وارد کردن یک شریک سوم به اکثر بخش‌های محرمانه‌ی کل فرآیندهای کشف و توسعه دارو، می‌باشد.

پژوهش دانشگاهی یک نیروی محرکه برای نوآوری‌های هوش مصنوعی و توسعه‌ی موارد مصرف برای کاربردهای عملی است. هم‌زمان، تعداد زیادی از داروهای موجود در بازار از آزمایشگاه‌های پژوهشی دانشگاه‌ها ظهور کرده‌اند، به این معنی که، سردمداران داروسازی به استفاده از دستاوردهای همکاران دانشگاهی‌ خود عادت کرده‌اند.

باید به این نکته اشاره کرد که مشارکت شرکت‌های داروسازی با دانشگاه‌ها جهت تزریق استعداد به تحقیق و توسعه تنها هدف مورد انتظار نیست بلکه استارتاپ‌های کشف داروی مبتنی بر هوش مصنوعی نیز درحال ظهورند. یکی از نمونه‌های بارز، شرکت Atomwise است که به لطف جایزه‌ی غربالگری مولکولی هوش مصنوعی (AIMS)، فعالانه در حال برقراری ارتباط با دانشگاهیان بوده است. این جایزه در سال گذشته به یک‌صد دانشمند اعطا گردید و برنامه‎ی جدیدی از اعطای جوایز نیز برای دوره آینده اعلام شده است.

 نکات کلیدی

1- استارتاپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال توسعه، باید روی استراتژی‌های پیاده‌سازی و محبوب‌سازی موارد استفاده‌ی عملی، با پرداختن به چالش‌های خاص کشف دارو تمرکز کنند و اعمال وسواس روی نوآوری را متوقف سازند.

2- پیاده‌سازی هوش مصنوعی در فرآیند کشف دارو به اندازه‌ای که یک چالش از نوع تحقیق و توسعه است، یک چالشIT به شمار نمی‌آید. بودجه‌ی اختصاص داده شده به آن باید از این دیدگاه در نظر گرفته شود.

3- این ایده که هوش مصنوعی تنها در ترکیب با تخصص انسانی اثربخش خواهد بود، در هر پروژه‌ی مبتنی بر همکاری باید مورد توجه قرار گیرد. هوش مصنوعی به تنهایی یک نوش‌دارو نیست، بلکه یک ابزار تقویتی برای تکمیل خلاقیت انسان، محسوب می‌شود.

4- در حالی که ابزارهای معین مبتنی بر هوش مصنوعی در حال حاضر برای بسیاری از کاربست‌های اکتشاف دارو ارزشمند شده‌اند، هدف نهایی این است که کل فرآیندهای ادغامی مبتنی بر هوش مصنوعی، نقاط میان همه‌ی مراحل فرآیند اکتشاف و توسعه‌ی دارو را به هم متصل کنند. این امر حداقل ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا محقق شود.

5- آن دسته از شرکت‌های داروسازی که اتخاذ هوش مصنوعی را به صورت زودهنگام آغاز کرده‌اند، با گذشت زمان قادر خواهند بود مزیت‌های استراتژیکی را به دست آورده و از ارزش فراتر از صرفه جویی‌ها بهره برداری کنند.

دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در داروسازی

هوش مصنوعی و کاربرد آن در داروسازی

شغل انتخابی و آینده آن

هوش ,مصنوعی ,یک ,مبتنی ,کشف ,داروسازی ,هوش مصنوعی ,مبتنی بر ,بر هوش ,مصنوعی در ,را به

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کوره میانه